יישומים להוראה

חפש בבלוג זה

יום חמישי, 1 באוגוסט 2013

לא על המידע לבדו

"ספר אין לו הצדקה אלא במידה שהוא מלמד אותנו משהו", וולטר (פילוסוף וסופר צרפתי)
החופש הגדול. מעבר להנאות שגלומות בו ובשחרור מסדר יום נוקשה, החופש הגדול היה הזמן שבו הולכים לחנות הספרים קונים ספרי לימוד ועוטפים אותם בנייר חדש ומבריק. הריח של הדפים החדשים המגוהצים והבוהקים מלווה אותי עד היום.

המצאת הדפוס באירופה באמצע המאה ה-15 הייתה נקודת מפנה בתולדות האדם. הדפוס חולל שינויים עמוקים ומרחיקי לכת בתחומים כה רבים בפעילות האנושית, עד כי יש הרואים בעצם הופעתו תחילתה של מהפכה - כך הגדירה אליזבת אייזנשטיין בספרה ( 1979) The Printing Press as an Agent of Change.
החשיבות של המצאת הדפוס עוררה ביקורת על טענותיה של אייזנשטיין אך על כולם היה מוסכם, שכניסת הדפוס הייתה אירוע היסטורי מרכזי ומכונן בתולדות אירופה ושלוחותיה מעבר לים.
אליאב-פלדון, בספרה מהפכת הדפוס (2000), טוענת כי התפתחות מהפכת הדפוס, איפשרה את התקדמות  המהפכה המדעית. היכולת להדפיס ציורים ותרשימים הובילה לתיעוד מדויק של מפות וציורים מאזורים חדשים ואקזוטיים, שהמחישו לציבור באירופה כיצד נראות ארצות ותרבויות רחוקות באמריקה, בארץ הקודש ובמזרח אסיה, וכך קיבל הציבור ידע מדויק יותר על העולם. 
בזכות הדפוס יכול היה  מרתין לותר להפיץ את רעיונותיו במאה ה-16 נגד הכנסיה הקתולית במהירות ובתפוצה רחבה מה שיצר בסופו של דבר דת חדשה. הדת הפרוטסטנטית, שכוללת היום, על זרמיה השונים מעל למיליארד מאמינים
המצאת הדפוס היא המציינת את תחילת תופעת תקשורת המונים: העברת מידע וידע לקבוצות גדולות. 
פרופ׳ צבי שיזף בהרצאתו בכנס מיטל, "טכנולוגיה והשכלה על קצה הצוק״ מעלה את השאלות לגבי מקומו של הספר בתרבות שלנו. האם הוא מוחלף או נעלם רק בצורה שבה הוא ארוז, או גם במובן של אופן האריזה. האם ספר עם כריכת נייר הוא אותו ספר כמו ספר דיגיטלי? ומה קורה לכמות המידע שבספר? הרגלי הקריאה השתנו וכתוצאה מכך הזמן שנדרש כדי לקרוא בו.

ואני מוסיפה ושואלת מה יקרה לידע? כיצד יראה המידע בעתיד היא אמנם שאלה מעניינת וחשובה אבל לדעתי בכל דרך בה יוצג ויארז המידע הוא יהווה כוח רב לצורכים אותו נכונה.
כיום ניתן למצוא מידע באופן מהיר ברשת והוא זמין להמונים ולכל דורש. כמויות מידע עצומות והשימוש בו יכול להביא לתועלת אך שימוש לא נכון במידע עלול להיות בעייתי. הכוח של המידע הוא רב והשאלה היא האם ניתן להפוך אותו בצורה מועילה לידע.
בעיני, משימה חשובה עומדת בפני מערכת החינוך, ללמד את התלמידים למצוא את המידע אבל חשוב מכך לדעת איך להפוך את המידע לידע בעל משמעות. לפענח את המידע ולהעריך אותו נכון. וזו משימה מורכבת.

"ידע הוא כוח" כך אמר פרנסיס בייקון.  בסרטון ניתן לראות כיצד מידע הופך לידע משמעותי שמאפשר לאדם להגשים את מטרותיו ולקדם את עצמו ואת הסביבה.




אליאב-פלדון.מ' (2000) "מהפכת הדפוס", הוצאת האוניברסיטה המשודרת.
image: freedigitalphotos.net - By Maggie Smith

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה